Ägarbyte & Uthyrning

Här hittar du information om vad som gäller vid andrahandsuthyrning, försäljning av bostadsrätt och avflyttning. Vi guidar dig genom vad du behöver göra, vem du ska kontakta och vilka regler som gäller i föreningen.

🏠 Andrahandsuthyrning

Här hittar du vad som gäller vid uthyrning i andra hand – samt blanketten för att ansöka om tillstånd.
📄 Ladda ner blankett för andrahandsuthyrning (PDF)

Blanketter lämnas till styrelsens ordförande!

  • Som bostadsrättshavare får du hyra ut din lägenhet i andra hand, men du måste först ansöka om tillstånd från styrelsen.
    Din ansökan ska innehålla:
    • Skälet till uthyrningen
    • Vem som ska bo i lägenheten
    • Under vilken period du vill hyra ut

    Tillstånd ges oftast för ett år i taget.

  • Här är exempel på godkända skäl:
    • Tillfälligt arbete eller studier på annan ort
    • Uthyrning till närstående
    • Provbo som sambo (max 1 år)
    • Svårsåld lägenhet
    • Vård av anhörig
    • Sjukdom eller hög ålder
    • Längre utlandsvistelse
    • Väntar på flytt i samband med pensionering

    Du kan behöva visa upp intyg, till exempel studieintyg.

  • Du är fortfarande ansvarig för:
    • Månadsavgifter
    • Underhåll av lägenheten
    • Att hyresgästen inte orsakar störningar

    Om något händer i lägenheten eller fastigheten kan du bli ersättningsskyldig.

  • Du får ha en inneboende utan tillstånd – så länge du själv bor kvar.
    Om någon bor i lägenheten självständigt (utan att du är där) räknas det som andrahandsuthyrning och kräver tillstånd.

    Det spelar ingen roll om du tar betalt eller "lånar ut" bostaden – det är användningen som avgör.

  • • Du får en skriftlig varning inom 2 månader
    • Om du inte slutar eller får godkänt via hyresnämnden, kan du förlora nyttjanderätten till lägenheten
    • Föreningen kan då säga upp dig och begära tvångsförsäljning via Kronofogden

    Kontakta styrelsen eller en jurist om du är osäker.

  • Avgiften är fastställd till 5 250 kr per år (10 % av prisbasbeloppet för 2025, som är 52 500 kr).

    Avgiften tas ut för att täcka föreningens hantering av ärendet och gäller oavsett skäl eller uthyrningsperiod.

Överlåtelse & Medlemskap

Vid försäljning av lägenhet
Den nya köparen måste ansöka om medlemskap i föreningen – detta gäller även vid privat överlåtelse.

📄 Blankett för ansökan om medlemskap (PDF)
📄 Blankett för överlåtelse (PDF)

🚚 Vid avflyttning

Följande ska lämnas kvar i lägenheten:

  • Tagg för tvättstuga och gemensamma utrymmen

  • TV-box

  • 3 lägenhetsnycklar

  • 3 postboxnycklar

📋 NYTT: Avflyttningskontroll från 1 januari 2025

Vid försäljning efter 2025-01-01 krävs en obligatorisk avflyttningskontroll.
Den utförs av Fastighetssnabben och säkerställer att installationer och funktioner som du som bostadsrättshavare ansvarar för är i gott skick – för både köparens och säljarens trygghet.

📞 Boka tid med:
John-Ivar Nilsson, Fastighetssnabben
Tel: 010‑130 94 09
✉️ E-post: john-ivar.nilsson@fastighetssnabben.se