
Frågor & Svar
Välkommen till vår FAQ!
Hitta svar på vanliga frågor om boende, avgifter, regler och gemensamma utrymmen.
🔍 Använd sökrutan eller klicka på en kategori nedan.
Hittar du inte det du söker? Kontakta styrelsen längst ner på sidan.
-
Vem ansvarar för badrummets skick i min bostadsrätt?
Enligt stadgarna (§14) ansvarar bostadsrättshavaren själv för lägenhetens inre, inklusive badrum. Föreningen ansvarar endast för gemensamma delar som stammar och fasad. 👉 Hitta våra stadgar härKan jag få ersättning för en badrumsrenovering jag redan gjort?
Nej, retroaktiv ersättning ges inte. Ansökan måste alltid göras i förväg och godkännas inom årets budget.Vad händer om årets budget redan är slut?
Då kan du ställa dig i kö till nästa år. Föreningen har en fast årlig budget för underarbeten vid badrumsrenoveringar och kan inte göra undantag.Kan jag renovera badrummet direkt på egen bekostnad?
Ja, du får renovera när du vill, men du behöver följa föreningens regler. Vi kan ge information om vilka krav som gäller. 👉 Läs om badrumsrenoveringar härVilken VVS-montör rekommenderar föreningen?
Föreningen brukar rekommendera Bodals VVS, men du får givetvis anlita vilken VVS-firma du vill.Hur gör jag om jag vill titta på gästrummet? Var ligger det och hur fungerar bokning och nyckel?
Information om gästrummet finns längst ned på sidan Lokaler. För visning, bokning och nyckelhantering kontaktar du Ingegerd Lundebo.Jag har bott i lägenheten en tid men mitt namn har inte satts upp på dörr eller postfack – måste jag ordna det själv?
Nej, det sköts av föreningen.Hur får jag inlogg till tvättstugan och webbokningen?
Om du saknar inloggningsuppgifter eller tagg följer du anvisningarna som finns på hemsidan under Lokaler.Är det tillåtet med spishäll/kökshäll med inbyggd fläkt och kolfilter i stället för alliansfläkt?
Nej. Alla lägenheter måste ha alliansfläkt, annars påverkas ventilationen i hela huset. Vid OVK (obligatorisk ventilationskontroll) måste fel åtgärdas, och kostnaderna faller på bostadsrättshavaren.Min elcykel har blivit stulen ur cykelförrådet – vad gör jag?
Gör en polisanmälan. Kameror i cykelförråd är för närvarande inget alternativ.Hur får jag tag på nya filter till vädringsfönstren?
Gör en felanmälan till Fastighetssnabben. -
Vad görs för att öka tryggheten i området?
Föreningen samarbetar med grannföreningar, kommunen, polisen och andra aktörer genom rapporteringssystemet EST. Övervakningskameror har satts upp, och fler kan bli aktuella vid behov. Styrelsen tar gärna emot förslag från boende om ytterligare trygghetsåtgärder.Är det socialtjänstens hyresgäster som orsakar bränder och stölder?
Nej. I de aktuella händelserna är det inte personer från kommunens lägenheter som är misstänkta. Styrelsen följer upp trygghetsfrågor löpande och samarbetar med berörda aktörer.Vad gör föreningen åt inbrott i källare och förråd?
Frågan tas regelbundet upp i styrelsen. Många möjliga åtgärder har utretts, men ofta vägs kostnaderna mot den faktiska effekten. Problemet är komplext och inte enkelt att lösa, men det är en prioriterad fråga.Kan föreningen vräka kriminella boende enligt den nya lagen?
Föreningen har en nära dialog med kommunen kring situationer som rör kriminella boende. Den nya lagstiftningen kan ge fler möjligheter, men processen är fortfarande juridiskt komplicerad och tar tid. -
När börjar den nya hyreshöjningen gälla?
Hyreshöjningen gäller från och med januari 2025.Är det bara årsavgiften som höjs med 6,3 %?
Ja, det är endast årsavgiften som höjs.Hur länge ska man betala avgiften för balkonginglasning?
Balkongavgiften infördes för att täcka föreningens lån i samband med balkongbygget. Den beräknade återbetalningstiden för amorteringen är cirka 46 år. Därefter tillkommer kostnader för ränta, vilket innebär att avgiften i praktiken kan behöva finnas under en längre tid än så.Den exakta tiden som avgiften kommer att tas ut beror därför på ränteläget och framtida beslut i föreningen.
-
Varför är elementen kalla trots att det är kallt ute?
Värmen i huset är inställd för att hålla cirka 21 grader inomhus. Att elementen ibland känns kalla beror på att systemet reglerar värmen automatiskt. Om du upplever att temperaturen i din lägenhet är lägre än så, gör en felanmälan.När startas värmen i huset?
Värmen är alltid igång, men styrs av utomhustemperaturen. Det betyder att elementen inte alltid känns varma även om systemet är i drift. Vid problem med värmen, gör en felanmälan.Ventilationskontroll – när sker den?
Den obligatoriska ventilationskontrollen (OVK) har försenats eftersom tillträde saknats till vissa lägenheter. Ny information skickas ut när kontrollerna kan genomföras.Kan jag jämföra elförbrukningen mellan olika lägenheter?
Nej, det finns inget system för att jämföra elförbrukningen mellan olika lägenheter. -
Planer på snabbare internet?
Det finns nu möjlighet för en uppgradering till 250/250 Mbit/s. Läs mer om det under “internet”. -
Hur fungerar bokningen av gymmet och hur många kan boka samtidigt?
Upp till 3 personer kan boka gymmet samtidigt. Varje bokning gäller en person. Läs mer under “lokaler”.Vad innebär gym 1–3 vid bokning?
Det är bara olika platser, inte olika delar av gymmet.Hur bokar jag bagarstugan?
Bagarstugan bokas via webben under "L2 Tvättstuga". Läs mer här. -
Markeringar på parkeringsplatser och carportar?
Det är inte planerat att åtgärda gamla markeringar i carporten. Vid problem, kontakta styrelsen.Felparkerande granne?
Prata med grannen i första hand, annars kontakta Fastighetssnabben.
Om PD upptäcker en sådan felparkering, till exempel att man parkerat så att man "stjäl" plats av grannen, så sätter de en kontrollavgift.Varför fungerar inte motorvärmaruttagen?
Motorvärmarna aktiveras först när det är tillräckligt kallt ute. Vid tekniska problem, se information från styrelsen. Mer information finns här.Finns det elbilsladdare i föreningen?
Nej, det finns inga elbilsladdare och inga planer på det just nu. -
Har föreningen kollektiv bostadsrättsförsäkring?
Ja, föreningen har en kollektiv bostadsrättsförsäkring. Mer information finns här.Vem kontaktar jag vid skada som omfattas av bostadsrättsförsäkringen?
Du kontaktar själv Länsförsäkringar. -
Vem kontaktar jag om något är trasigt i lägenheten?
Gör en felanmälan till Fastighetssnabben här.När tas grushögar bort?
Entreprenören som skötte sopningen tar bort dem.Underhåll av lekplatser?
Lekplatserna besiktigas årligen och brister åtgärdas. Läs mer om vem som ansvarar för underhåll. -
Hur länge får man väsnas på helger?
Normalt gäller 22:00 på vardagar och 24:00 på helger. Visa hänsyn och prata med grannen vid problem.Är det tillåtet att röka på inglasade balkonger?
Rökning på balkonger kan inte förbjudas av föreningen. Prata med din granne om du upplever problem.Vad får stå under trappan i trapphuset?
Underrede till barnvagn, rullator samt skyffel/sop är tillåtna. Övriga saker får inte stå där.Vilka regler gäller för grillning?
Kolgrill är inte tillåten på balkongen, men elgrill är okej. Använd gärna de gemensamma grillarna och visa hänsyn.Hur nära huset får man grilla?
Det finns inget bestämt avstånd, men gå en bra bit från huset och visa hänsyn.Behövs behörig VVS-montör för diskmaskin?
Nej, inte om du inte gör ändringar i rördragningen.Får jag sätta upp en egen kamera vid mitt förråd?
Du får sätta upp en egen kamera riktad mot ditt förråd, men det är på eget ansvar. -
När är årsmötet?
Datum är ännu inte bestämt, men årsmötet brukar hållas i slutet av maj.
-
Hur söker jag upp föreningen i appen?
Klicka här för förklaring hur. -
Varför är tidigare frågor borttagna från hemsidan?
Sidan uppdateras kontinuerligt. Om någon fråga ej är besvarad, fyll gärna i formuläret nedan så besvarar styrelsen frågan.
Ställ din fråga
För att nå styrelsen med din fråga, fyll i formuläret nedan så svarar vi så snabbt vi kan. Ditt meddelande kan komma att publiceras.